Under sommaren inträffar varje år ett antal tillbud med fritidsbåtar i Dalarna. Ett exempel är båtbranden i Tyllsnäs utanför Borlänge för lite över en vecka sedan. Förutom bränder så kan det också bli motorproblem, grundstötningar eller stölder. Som båtägare så finns det en del saker att tänka på.

Fritidsbåtarna är till skillnad mot bilarna inte kontrollerade varje år hur säkra de är. Det är därför upp till varje båtägare att se till att båten är säker och sjövärdig.

– Det gäller att använda sunt bondförnuft, laga inte mat i stormköket i båten utan kliv ur och gå upp på land, säger Torbjörn Berg som är brandförman i Ludvika.

Torbjörn säger också att flytvästar och brandsläckare är en självklarhet, liksom båtshake och ett ankare som behövs när motorn stannat och båten driver iväg.

En annan stor skillnad på båtar mot bilar är att eventuella bensinångor kan samlas kvar i exempelvis motorrummet, eftersom de är tyngre än luft. Ångorna fyller upp utrymmet nerifrån och kan då vid en gnista explodera. Det gäller då speciellt för båtar med inombordare att ha en motorrumsfläkt som drar ut ångorna i 2-3 minuter innan motorn startas, eller innan något annat som kan orsaka gnistor påbörjas.

– Som tur är så händer de här olyckorna inte så ofta i Dalarna, jag upplever att folk sköter sig ganska bra, framför Åke Andersson som är skadereglerare på Dalarnas försäkringsbolag.

Åke märker mer av stölderna av båtar och motorer och är orolig över olyckor som orsakats av alkoholpåverkade förare. Det gäller att ha godkända lås och framförallt vara nykter på sjön. Det är också bra om någon har koll på båten när den ligger vid bryggan, då minskar risken att den blir stulen. Sköter båtägaren om sin båt och olyckan eller stölden ändå inträffar, så finns det goda chanser att få ut försäkringen.

– Om folk gör så gott de kan så ska försäkringen gälla, säger Åke Andersson.

Fakta: Liten checklista för säkrare fritidsbåt

  • Brandsläckare, båtshake, ankare och flytvästar finns ombord
  • Båten och utombordaren är låst med godkända lås
  • Bottenpluggen och skrovet är kollat vid sjösättning, inga läckor
  • Båten har fått service med kontroll av slangar, el- och gasolinstallationer
  • Förtöjningarna är i bra skick och av rätt dimension
  • Det finns inga lösa tankar där bränsle fylls på när de ligger i båten
  • Huvudströmsbrytare finns och är avslagen när båten inte brukas
  • Motorrumsfläkten till inombordaren används 2-3 minuter innan varje start
  • Batteriet sitter inte i samma utrymme som motorn (vanligt att det ändå gör det på äldre båtar)
  • Båten töms på stöldbegärligt material när den inte används
  • Länspump finns och fungerar
  • Ingen alkohol vid framförande av båten
  • Fritidsbåten tas upp i tid innan höststormar och motorn konserveras
  • Båten och även båtgrannens båt kollas regelbundet både i sjön och på land

Källa: Checklistan baseras på råd från Dalarnas Försäkringsbolag och räddningstjänsten.

 

PETER DAHLKVIST
peter.dahlkvist@dt.se