albyn1

Badplatsen i Åhlbyn har fått en snabb ansiktslyftning efter påtryckningar från båtklubben. Bland annat har stranden försetts med tonvis av ny sand! Det tackar klubben för å Insjöbornas vägnar.

Åtgärderna gjordes efter att båtklubben skickade en skrivelse först till fritidsavdelningen och därefter till kommunstyrelsen som också fick se bilder på den hårt eftersatta badplatsen. Så här skrev klubben:

”Hej!
Det är dags för båtklubbens årliga arbetsdagar vid småbåtshamnen i Åhlbyn, Insjön. Medlemmarna lägger mycket tid och engagemang för att utveckla anläggningen och hålla hamnområdet i gott skick.
Tyvärr tvingas klubben om och om igen konstatera att badplatsen intill är en stor skamfläck. Skulle inte kommunen åtminstone kunna lägga markduken tillrätta och fylla på med mer sand? Det är trots allt alltid gott om folk i Åhlbyn och badar så fort det är badväder. I alla år har platsen varit ett utflyktsmål för både förskolor, skolan och fritidshemmet och förra året var det ofta stora grupper flyktingar på plats. I sommar placeras dessutom uppåt 40 ensamkommande flyktingbarn på boenden bara några hundra meter från Åhlbyn. De lär hitta ner till sjön när det väl blir varmt väder.
Det ligger tyvärr också rätt mycket sten på botten där man ska bada som troligtvis har kastats dit. Kanske kan kommunen ta hjälp av dykarklubben för att säkra botten inför sommaren?
Som klubb och som representanter för Insjön som ort, så vädjar vi om en gnutta kärlek från kommunen när det gäller det allmänna – men hårt eftersatta – Åhlbybadet.”

Klubben fick genast svar från fritidsavdelningen som tyvärr inte hade de resurser som krävdes. Då skickade klubben ytterligare en skrivelse* kompletterad med bilder direkt till kommunstyrelsen som tog situationen på största allvar. Inom ett par dagar var livräddningsutrustningens ställning reparerad, alla farliga armeringsjärn och den fallfärdiga badstegen borta, markduken justerad och stranden kompletterad med tonvis av sand!
Klubben riktar ett stort tack till fritidsavdelningen och kommunledningen för att de tog signalerna på allvar och agerade mycket snabbt!

* Hej!
Vi har glädjande nog fått besked från Markus Andersson på fritidsavdelningen att dykarklubben ska säkra botten i Åhlbyn inför årets badsäsong. Tyvärr meddelar han att fritidsavdelningen inte har resurser att göra något mer trots skriande behov. Därför skickar vi denna skrivelse igen, adresserad till kommunstyrelsen och kompletterad med bilder som visar hur illa det ser ut vid badplatsen i Åhlbyn. Bilderna visar farliga armeringsjärn, betongruiner, markduk som sköljts upp på land och livräddningsutrustning på en havererad ställning… och observera att här – på denna kommunala badplats – är det alltid gott om besökare när det är badväder.”