Tråkig avslutning på säsongen

FK – 20080918

Tråkig avslutning på båtsäsongen tycker Harri Markannen, Per Källgård och Lasse Näs i Insjöns Bårklubb.  Foto: Annki Hällberg
INSJÖN
Trasiga båtkapell som fladdrade i vinden var första tecknet på att något inte stod rätt till.17 båtägare med sina farkoster i Åhlbyns hamn fick i måndags en tråkig avslutning på båtsäsongen.

– Att de tar bensin kan jag leva med, men att de förstör – det är så otroligt onödigt!

Det säger Lasse Näs, en av de drabbade båtägarna i Insjön.

Någon gång mellan söndag och måndag har tjuvarna slagit till.

Förutom trasiga kapell så har inredning förstörts, batterier saknas och en stereo låg kvar på en av bryggorna.

– Fast vems den är vet vi inte. Ingen känner igen den – märkligt om de skulle lämna annat gods kvar här? säger Harri Markkanen, kassör i Insjöns Båtklubb.

– Sen undrar man ju lite vilka det är egentigen. De ha tagit mat men ratat öl och sprit.

En annan fråga är hur de tagit sig ut till båtarna då alla grindar är låsta och ingen åverkan finns på dem.

– De måste ha kommit med båt, eller kanske har de vadat förbi avspärrningarna. Det är ganska lågt vattenstånd nu, fortsätter Per Källgård, ordförande i båtklubben.

När tidningen träffar dem på tisdagskvällen är det inte många större båtar kvar i hamnen.

– Nej, larmet gick och de flesta var nere i går kväll och tog upp dem.

– Tråkig avslutning på säsongen, tycker alla tre.

Annars har sommaren varit okej men från båtklubbens sida undrar man vad som hände med alla stora planer för området i samband med utökningen av containerterminalen.

– Det börjar bli dags att realisera planerna nu. Vi behöver få en ny väg hit ner och en uppfräschning av till exempel toaletterna, avslutar Per Källgård.

Fotnot. En verktygslåda sannolikt från någon av båtarna i Insjöns hamn har påträffats vid rastplatsen i Övermo. Verktygslådan förvaras hos polisen i Leksand.

Annki Hällberg
annki.hallberg@dt.se