FK 2009-09-04

Åhlbyns båthamn har precis som förra året i september drabbats av tjuvbesök. Det var natten mot torsdag tjuvarna slog till mot några båtar. Stöldgodset bestod av bensin och batterier.
-Tråkigt att det blir så här, säger vice ordförande i båtklubben, Rune Haglund.

– Jag har hittills inte hört om de förstört någon båt. Det verkar som tjuvarna lämnat de stora båtarna med fasta tankar ifred.
Det var samma förra året i september (se FK 18/9-08). Den gången tog sig tjuvar in i nästan 20 båtar. Bland stöldgodset märktes bensin, batterier men också mat. Öl och sprit ratades. Vidare skars båtkapell sönder.
Mycket tydde på att tjuvarna kom sjövägen eftersom grindlås var lämnade utan åverkan.
Samma sak den här gången. Något måste göras, menar Rune Haglund.
– Vi måste göra något åt vakthållningen i september.
Båtklubben har inte polisanmält veckans stölder. Det får var och en av de drabbade båtägarna göra. Vilka tjuvarna kan vara är det ingen som vet i dagsläget.
– Det vet man inte, funderar Haglund. Tydligen är det några som inte har råd att tanka.
Varifrån de kommit vet inte heller Rune Haglund. Möjligen sjövägen.
Båtklubben har underrättat drabbade båtägare. Själv tog Rune Haglund tidigt det säkra för det osäkra.
– Jag tog upp båten redan i söndags.

Christer Klockarås
christer.klockaras@dt.se